Siirry pääsisältöön

Kommentti

Koska Espoon Kuvataiteilijoiden adressin kommentteja on ryhdytty sensuroimaan adressin tekijän eli Espoon Kuvataiteilijat Ry:n taholta, niin laitan tähän varmuuden vuoksi talteen ainoan kommenttini kyseisellä foorumilla. Sensurointi on harmi, sillä monilla nimimerkkien kirjoittajilla on ollut todellista asiaa ja aito huoli tapahtumista sekä paljon kysymyksiä, joita ei pitäisi tylysti deletoida:

Se että tämän addressin kommentit on deletoitu vahvistaa vain niitä käsityksiä että nykyinen hallitus harrastaa jonkin sortin sanelupolitiikkaa.

Itse olen yrittänyt pysytellä vuoden 2008 syksyn tapahtumien jälkeen neutraalina tässä pyörivän lumipallon lailla paisuvassa ristiriidassa. Mutta taidelainaamonhoitajan syksyinen erottaminen ja hänen tallomisena riitelyn tuoksinassa, on saanut minut nyt avaamaan suuni ja "valitsemaan puoleni"... jos nyt tälläistä naurettavaa ilmaisua käytetään. Samassa veneessähän me kai kaikki (luulisin) tässä olemme.

Itselleni taidelainaamo on elintärkeä. Lainaamosta saadut pienet tilitykset ovat osaltaan auttaneet minua selviytymään taloudellisesti. Lukumäärällisesti teoksia on vuosien varrella lainattu ja lunastettu ihan kohtuu hyvin. Työt ovat olleet lähinnä pientä halpaa grafiikkaa, joten tilitykset ovat koostuneet varsin pienistä puroista.

Lainaamo on ollut se paikka jossa olen piipahdellut usein ja se on myös se suurin kosketuspinta joka minulla on EKT:hen. On ollut surullista seurata taidelainaamon työntekijän joutumista ahtaalle hallituksen toimesta (puhuttelut, uudelleen ripustus-simputukset, potkuilla uhkailut ja viimevaiheessa potkut) .

Minua ei tässä sekoilussa kiinnosta lainkaan ns. kadonneet rahat tai kenen käsi on ketäkin kähminyt. Minua kiinnostaa se että Espoossa on hyvin toimiva taidelainaamo ja että sen työntekijällä on työrauha kaikissa olosuhteissa. Teokseni olen vetänyt pois protestina ja tuen osoituksena taidelainaamon työntekijälle, vaikka tilanne aiheuttaa pitkittyessään minulle vain taloudellisia vaikeuksia. Samasta syystä kannatan lämpimästi Espoon Taiteilijakiltaa ja sen myötä hieman asiallisempaa asiain hoitoa.

Syksyn 2008 tapahtumista ei pidä enää vaieta.

Tätä adressia en allekirjoita, enkä anna tukeani EKT:n nykyiselle hallitukselle, joka meinaa muutamassa vuodessa tärvätä sen mitä edelliset hallitukset ovat kymmenen vuotta rakentaneet.

Kommentit

Hurmioitunut sanoi…
Todella ärsyttävää että tuollaisessa asiassa ruetaan sensuroimaan kommentteja. Ihan kuin se parantaisi tilannetta...
Nostan Sinulle hattua rehellisistä sanoistasi,vaikka olen tilanteesta perillä vain ulkopuolisena lukijana (ja tarkkailijana).
Harmittava ja vaikea tilanne.
Luovuksissa sanoi…
Tilanne on ikävä ja en yhtään tiedä mihin tämä johtaa. Kiitos rohkaisusta hietzu ;)

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä