Siirry pääsisältöön

Louisianan taidemuseo Tanskassa

Viime viikolla piipahdin vaimoni kanssa Kööpenhaminassa ja siinä samalla kävimme myös Louisianan taidemuseossa, joka on pääkaupungista puolen tunnin junamatkan päässä Helsingøriin päin. Päärautatieasemalla myytiin  meno-paluu junamatkan ja pääsylipun yhdistelmiä hintaan 200kr per persoona, eli sellaiset 26-27 €/kpl. Humlebäkin asemalta, jossa on jäätävä pois, on museolle noin 700-800m kävelymatka.
Museota on tituleerattu maailman kauneimmaksi taidemuseoksi. Rakennus levittäytyi mainiosti luonnon kauniiseen miljooseen merenrannalla ja näköala kahvilastakin oli mainion merellinen. Tosin luonnonkeskellä elävän suomalaisen silmään kauneus ei ollut nyt kuitenkaan mitenkään poikkeuksellista. Väkeä oli paikalla aika paljon. Jos meno on jatkuvasti samanlaista niin ei ihme että polut ja portaat vaikuttivat paikkapaikoin natisevan liitoksistaan. Hieman sivummalla kauniisti ajellusta paraatipihan nurmialueesta rikkaruohojen rehottaminen pisti silmään. Tosin tämä saattoi vain olla yleistä tanskalaista meinikiä. Maassa näyttää olevan viherkasviasiat kaupungin puistoissa ja pihoilla vähän miten sattuu, sellaista annetaan kaikkien kukkien kukkia tyyliä. Joku kasvattaa tomaatteja puistossa, toinen basilikaa bussipysäkin vieressä ja Louisianassa kitkeminen paraatialueen ulkopuolella ei ehkä kuulu asiaan.

Näyttely oli sinänsä mielenkiintoinen. Toisessa siivessä oli todella laajalla ja myös hyvin epätasaisella teoslajitelmalla Hilma af Klint, teosofiaan, antroposofiaan ja spiritismiin hurahtanut ruotsalainen maalari, jolle nyt kovasti sovitellaan abstraktin maalauksen pioneerin viittaa. Uuden uskonnon kuvastoa hän on tosissaan kehitellyt. Välillä tuntui että teokset ovat ihan väärässä paikassa ja että ne sopisivat paremmin jonkin "teosofisen temppelin" seinille "spiritististen palvontamenojen" keskelle kuin Louisianan pienehköihin saleihin. Vähän kaksijakoinen fiilis jäi Hilma af Klintin uskonnollisesta vyörytyksestä ja myös mielenterveysasioita jäin miettimään.

Museon toisessa siivessä oli abstraktiin ekspressionismiin linkittyvä amerikkalainen Philip Guston omintakaisen muotomaailmansa kanssa. Häneltä oli esillä myöhäisemmän kauden maalauksia. Ihan mielenkiintoinen tämäkin kokonaisuus ja mukavasti erilainen kuin yhtä aikaa esillä oleva af Klint.

Peruskokoelmaakin oli esillä jonkin verran, ikäänkuin vain mausteeksi. Mikä oli hyvä, sillä kahdessa näyttelyssäkin oli aivan tarpeeksi pureksittavaa.

Ihan hyvä retkikohde yhdelle päivälle. Suosittelen.

Kommentit

Liisu sanoi…
Ollaan käyty Louisianan taidemuseossa joskus paljon aikaisemmin. Siitä jäi hyvät muistot.

Oli kiva nähdä kuvia sieltä nyt eri näyttelyistä.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Petas-Baari

Tässä pari kuvaa viimevuoden lokakuulta vanhasta Petas-Baarista, joka sijaitsi Viherlaakson Länsirajalla Turuntien ja Lippajärventien risteyksen tuntumassa. Paikka jää juuri ja juuri Kauniaisten puolelle. Nyt rakennus on purettu ja tilalle on kohoamassa "Kukkalaakso" niminen kerrostalo asuinalue. Rakennuksessa toimi vuosikymmeniä legendaarinen Petas-Baari ja kauppa. Rakennus valmistui ennen sotia 1938. Baari oli omana aikanaan varsin suosittu ohikulkijoiden kohtaus- ja taksimiesten taukopaikka. 1970-80 luvulla kaupan rakennukseen tuli U.Suomalaisen TV korjaamo ja myymälä. Toiminta hyytyi 90-luvun alun laman myötä. 1997 Petas-Baari toimi mm. Trabant Express sketsisarjan kulissina. Tässä Youtuben pätkä Jasso Laamasen pajatson peluusta. Itsekin olen joskus vuosikymmeniä sitten käynyt baarissa pajatsoa kokeilemassa ja syömässä kuivan juustosämpylän. Kaupparakennuksen päädyssä oli iso käsinmaalattu Hellaksen Figarol-mainos, jossa ajan havina on vahvasti läsnä. Jos muistat

What is Expandism?

Longer version of this article is at my  homepage . Expansion in Art-making and Expansion-motivated art Introduction This article is a compact study of expansion in the context of making a piece of art. I believe that expansion is one aspect of all kinds of making of art. It has been neglected topic, even unseen, but the phenomenon is real and it is connected to art making, for it is impossible to make a piece of art without its expansion to some space. A work of art is always located in some space – on paper or canvas, in real or imaginary place, in this world or in digital one – and a work of art must first enter that space, it must do expansion there to take control of it. And it is the artist's task to make this happen.  By definition expansion means the increase of something in size , number , or importance . It relates to artworks in two ways, first, to the actual size of an artwork, and second, to the making process of an artwork. In some cases these expansions are overla

Inhorealismia

Länsimaisessa oikeusvaltiossa ei kuulema ole sensuuria. Asia ei pidä paikkaansa. Sensuurin ymmärtää hyvin käsitteen inhorealismi yhteydessä. Realismi tarkoitaa todenmukaisuutta (ransk. réalisme) ja inhorealismi sitä kun todellisuus esitetään kaikkein raadollisimmillaan, asioiden inhoittavia piirteitä tarkastellen. Asia on arkipäivää esimerkiksi uutistoimituksissa, joissa joudutaan jatkuvasti miettimään onko jonkin kuva-aineiston (katastrofin uhrit, sodan kauhut, kirurginen leikkaus jne.) näyttäminen julkisesti sopivaa vai ei. Toisin sanoen kuvamateriaalia joudutaan sensuroimaan, niin että esitetty aineisto on linjassa vallitsevien moraalikäsitysten kanssa. Ja myös niin ettei ketään tarkoituksella järkytetä. Inhorealismi liittyy myös taidekentällä säännöllisesti syntyvään kohuun, kun joku taiteilija kyseenalaistaa tätä rajaa, esittelemällä teoksissaan asioita joita emme ole tottuneet näkemään "hyviä lehtimiestapoja" kunnioittavassa yhteikunnassamme. Ihmiset haluavat syödä